16 februari 2009

Zweden dag 1 : 'I'm on fire'

Vandaag beginnen we dan eindelijk. De briefing om 8uur is kort maar krachtig met als hoofdonderwerp zoals altijd: veiligheid.

De eerste inzet (hierbij was ik nummer 2) betrof een XTC-lab. We hebben alleen wat rook gezien en hebben twee slachtoffers gered. Terwijl er maar 1 zou zijn. Maar ja als je een pop ziet, neem je die gewoon mee.

De tweede actie betrof een instructie in de nozzle-container. De bedoeling was om een flashover terug te duwen en te blussen. Samen met Remco gingen we naar binnen. Het blijft een mooi gezicht om de vlammen over je heen te zien gaan. Toen we voor de tweede keer naar binnen ging werd het toch anders. Ik ging als eerste en zag meerdere malen de vlammenzee recht in mijn gezicht komen. Op een gegeven moment leek het wel of ik brand stond. Toen Remco en ik wisselde, zag ik bij hem wat er bij ook was gebeurd. Ik had inderdaad in brand gestaan.

De derde actie betrof een flatje waar ik als nummer 1 naar binnen ging samen met Mike (Zuilen) om te verkennen. Het ging snel, wederom alleen rook gezien, en veel luiken geopend om te ventileren. Hier zijn ze helemaal gek van, maar wat zeker de moeite is om ook in Nederland te gaan toepassen.

De flashover container was de vierde actie van de dag. Hierbij gingen we met zijn allen op de grond zitten van de container en lieten de flashover rustig over ons heen komen. We merkten al vrij snel dat onze broeken toch wat nat waren. De knieen begon aardig warm te worden. Gelukkig bleef het bij wat warme knietjes.

De laatste oefening stond ik naast het voertuig. Tijdens deze inzet begon het nog te sneeuwen ook. Heerlijk als je er naast moet staan.

TAS gereed maken, sauna in, douchen en nu eten.

Ben benieuwd naar morgen.