19 februari 2009

Zweden dag 4 : 'heb jij mijn porto gezien?'

Wederom een mooie witte ochtend in Zweden gehad. Dit keer "slechts" -5 graden.
We begonnen met een mooie demonstratie van Ali Chemicali. Hij liet een aantal chemische reacties zien. Zodra ik thuis ben zal ik het filmpje uploaden. De mooiste reactie wat hij ons liet zien was die van vloeibare zuurstof. Het ontplofte met een paar flinke knallen en liet een mooie ringvormige rook achter die in de lucht bleef draaien. Echt geweldig!!!

De tweede inzet was ik reserve. Het ging om een garage met tankstation die rookte. Er waren 3 slachtoffers ingepland, maar de jongens kwamen uiteindelijk met 8 poppen naar buiten.

De derde inzet was bij de Hells Angels. We werden als tweede TAS erbij gevraagd waar we bekogeld werden door de bikers. Arjan en ik gingen als 1-2 naar binnen en stormden door naar de eerste verdieping. De Zweedse instructeur vond dat we goed gecoordineert te keer waren gegaan. Wederom dus complimenten.

De vierde inzet, wederom een middelbrand, ging ik met Mike naar binnen. Het betrof een hotel. We werden eerst ingezet op de kelder, maar we gingen zo snel dat we uiteindelijk ook nog de eerste verdieping, de tweede verdieping voor de helft en de derde voor de helft hadden gepakt. Helaas moesten we terug omdat de lucht van Mike op was (de mijne ook bijna). We hebben 1 slachtoffer gered. Halverwege de inzet kwam Mike er achter dat hij zijn porto kwijt was.
Bij de debriefing kregen weer, begint een beetje eentonig te worden, een compliment voor onze snelle verkenning en zoekmethodes. Super.

De laatste inzet was op de MS Anita. Een tanker die op het droogdok ligt. Hier gingen Mike en ik weer te keer als beesten. Ik ging met de eerste TAS (wij waren de derde) mee de kelder in. Tot dat ik het bevel kreeg om met Mike naar de derde bouwlaag door te stormen. Hier vonden we het eerste slachtoffer. Deze hebben we op het bordes gelegd. Toen we aan het einde van de gang kwamen, was er een deur die we voor geen meter open kregen. Er zat wel een speling in, maar het lukte niet. Ik vroeg aan Willem (de bev) of ik hem in mocht trappen. Na een paar trappen kwam ik er eindelijk achter dat het ging om een schuifdeur (foutje). Achter de deur was de kantine, met veel tafels en stoelen. Het slachtoffer, de kok, lag in zijn keuken. De kok was een echte kok (oftewel een zware). Willem en ik hebben hem naar buiten gezeuld terwijl Mike ons begeleidde. Buiten aangekomen waren we helemaal kapot. Marcel kwam nog naar me toe om te vragen of het ging, schijnbaar was ik toch wel erg rood. Ook hier weer kregen we de complimenten over onze searchtechnics.
Oja in de boot was Mike weer zijn porto kwijt ......